tisdag 11 november 2008

Imponerande

Har varit med en elev på ett lackföretag idag. Fick det 1 ½ år gamla företagets histora berättad för mig. Kortfattad sammanfattning: nedläggning och flyttning av stort företag på orten. Uppsägning av anställda. En av de fd. anställda startar eget och nu går det så bra att han behöver nyanställa sin femte medarbetare under loppet av 1 ½ år. Sådant tycker jag är imponerande! Förhoppningsvis blir den nya medarbetaren "min" elev, efter någon månads praktik då han får visa vad han går för.

Har även varit vikarie på en svenskalektion idag. Hade synonymträning med en kille, som bara inte kunde få in vissa ord i skallen. Tillslut sade jag att ingen fick gå förrän han kunde alla orden. Hela klassen var helt engagerad och tillslut gick det. Kanske fastnade rentav någon synonym hos de andra också. Motivation är det bästa sättet att lära! Och repetition. Därför ska jag nu förhöra honom på ett ord varje gång jag träffar honom i korridoren. Åh, han kommer att älska mig!

Grått, blött och tråkigt ute i övrigt.
Dags för ett sista ryck innan hemfärd.

Inga kommentarer: