fredag 29 augusti 2008

Debattkväll

Igår var det en massa intressanta debatter på TV.
Jag tänker ta upp två stycken.

Debatt 1 Tandläkartaxan
Det är som bekant svindyrt att gå till tandläkaren. Det märkte jag till exempel förra året när jag sammanlagt betalade över tretusen kronor för att laga något hål och två år dessförinnan när de drog ut en visdomstand.

Nu har regeringen infört en ny tandtaxa som innebär följande:
0-3000 kronor: patienten betalar hela kostnaden själv
3001-14000 kronor: patienten betalar 50% av kostnaden
14001 och uppåt: patienten betalar 15% av kostnaden

Så jäkla bra! Men folk klagar på det! Hur kan man göra det?
Visst, för dem som hamnar på precis 3000 kronor är det ju lite surt. Likaså för dem som hamnar på 14000 kronor. Men de som hamnar på 14000 kronor får ju ialla fall hälften betalt. Förut fick de ju inget.
De som hamnar på 3000 surar väl kanske lite, men det är ju inte någon försämring mot vad det var innan i alla fall!
Förmodligen kommer jag väl hamna på 3000 på nästa tandläkarbesök bara för det. Men jag tänker inte gnälla!

Dessutom sade de att alla får en check värd trehundra kronor vartannat år.
Snål och girig som man är hoppade jag till i soffan:
-Det har inte jag fått någon!
-Men det är inget du får, sade Jeppe (i mina öron med betoning på "du")
-Nähä
Jag nöjde mig med det svaret eftersom jag trodde att jag hade missat någon information angående det som gjorde att jag inte fick någon check. Kanske skulle man vara över 40 år eller så. Inte vet jag så jag släppte det utan följdfråga.

Senare i debatten sades det återigen att ALLA skulle få den där checken så då jäklar blev det fart på mig igen.
-Men jag har inte fått någon check och jag ska ju till tandläkaren snart.
Vart beställer jag checken?
Jeppe: MEN, det är inget du FÅR (med betoning på får). Det dras automatiskt av i deras system.
-Aha, vad smart!
-Trodde du att det skulle sitta någon och skicka hem en check till alla i hela Sverige?
-Hi hi

Debatt 2 FRA
Jag vet inte ens om jag orkar skriva så mycket om det, men jag tycker att det är fantastiskt att folk orkar bry sig om sådana saker.
Shit, nu kanske jag blir nerslagen eller nåt, men jag menar bara att personligen bryr jag mig inte om någon okänd människa någonstans läser mina mail till Jeppe om att han ska köpa hem toapapper eller så. Inte för att det är någon risk att någon skulle göra det. Men ändå!

Herregud, folk blottar ju sig i bloggar hela tiden. Träffas och prata om era hemligheter istället. Internet är väl inte känt för att vara det bästa "hemliga" forumet i alla fall, eller?

Om FRA däremot kommer att hjälpa någonting mot terrorister eller om det bara är att slänga pengar i sjön, det har jag ingen aning om. Därför är det så skönt att jag slipper bestämma och ta ställning i frågan. Ja, jag vet, soffliggartendenser, men faktiskt bryr jag mig inte!

Inga kommentarer: